Važnost upravljanja ljudskim resursima za poslovanje hotela

Nekorektan odnos prema zaposlenima je početak kraja svake dobre i uspješne saradnje.

Ljudski resursi u hotelijerstvu iznimno su važan faktor uspješnog poslovanja. Zbog toga u ovom broju HUBiH-a govorimo o temi ljudskih resursa i načinu na koji menadžment svojim savremenim pogledom na rukovođenje u okviru organizacione strukture doprinosi uspjehu hotelskih preduzeća. Ljudski resursi su nezamjenljiv faktor kada je u pitanju zadovoljstvo klijenata uslugom i tretmanom, a savremeni uslovi poslovanja hotelskih preduzeća zahtijevaju od menadžmenta potpuno nov pristup rukovođenja. Za HUBiH govori dr. Natalija Radivojević Banović, profesorica na programu Menadžmenta ljudskih resursa BusinessAcademy. Biznis akademija radi po zvaničnom ovlaštenju Cambridge odjeljenja za međunarodne ispite. Desetogodišnje iskustvo u oblasti ljudskih resursa i razvoja potencijala zaposlenih profesorica Banović stjecala je kako u državnim organima, tako i u privatnom sektoru. Angažovana je kao honorarni konsultant i predavač iz oblasti ”mekih vještina” u različitim programima i edukativnim centrima.

Mnogo je toga što bi jedan HR menadžer trebalo da zna. Za početak, trebalo bi da razume delikatnost svoje pozicije. Zajedno sa svojim HR timom, karika je koja povezuje uspešno poslovanje sa ljudima (zaposlenima) koji će taj uspeh kreirati. Jasno je da je na toj poziciji neophodno poznavati i zaista poštovati celokupnu zakonsku regulativu koja se odnosi na rad i zapošljavanje, bezbednost i zdravlje na radu, zatim antidiskriminacione i sve ostale propise koji se tiču oblasti rada HR tima u okviru određene delatnosti. Tu su i propisi, ali i stručna strateška znanja, koji se odnose na zarade, kompenzacije i beneficije. Nekorektnim odnosom prema zaposlenima, kršenjem bilo zakonskih prava bilo psihološkog ugovora, pokazujemo nepoštovanje prema ljudima i to je onda početak kraja svake dobre i uspešne saradnje.


Dr. Natalija Radivojević Banović, profesorica BusinessAcademy

Druga najvažnija oblast kojom bi HR menadžer trebalo da vlada tiče se razumevanja principa upravljanja ljudskim kapitalom i poznavanja odgovarajućih metoda i tehnika kojima se u praksi to može postići. Iskrena posvećenost ljudima koja vodi ostvarenju zajedničkih ciljeva, što jeste zadatak HR tima, dakle, daleko je više od čovekoljublja. Potrebna su nam brojna stručna znanja koja će nam pomoći da privučemo najbolje kandidate, uradimo kvalitetnu selekciju, kreiramo odgovarajući program uvođenja u posao ljudi koje smo zaposlili, a potom i osmislimo načine na koje ćemo najefikasnije upravljati učinkom i rezultatima rada. Isto tako, ne možemo računati na to da će naši zaposleni duži vremenski period zadržati svoj entuzijazam u radu ukoliko nismo razvili strategije motivacije zaposlenih, načina prepoznavanja njihovog zalaganja i načine razvoja zaposlenih. Upravo na tome insistiramo na programu Menadžment ljudskih resursa na Biznis akademiji. Trudimo se da na što više praktičnih primera polaznicima objasnimo koliko je ta pozicija važna u svakoj kompaniji.

Treća najvažnija stvar koju bi svaki HR menadžer trebalo da zna je da profesija koju je odabrao podrazumeva opredeljenje ka kontinuiranom širenju svojih znanja u oblasti razumevanja ljudske prirode.

Aktivno demonstriranje stava da su zaposleni najvažniji, da su ključ uspeha čitave organizacije. Vrlo je važno da školujemo kadrove koji su sposobni da rade s ciljem napretka kompletne organizacije u  kojoj su zaposleni. Polaznicima na BusinessAcademy objašnjavam da je cilj školovanja za menadžera ljudskih resursa ne da rukovode ljudima nego da rukovode stvaranjem najboljih zaposlenih.


Prema mom mišljenju, to bi trebalo da bude najvažniji cilj svakog HR tima. To znači poštovanje propisa i fer odnos prema zaposlenima. To takođe znači sistematsko investiranje u programe razvoja zaposlenih i postojanje adekvatnih načina za prepoznavanje rada, bez kojih nema dugoročne posvećenosti zaposlenih, ali ni ostvarenja dugoročnih ciljeva organizacije. Demonstriranje stava da su ljudi ključ uspeha organizacije podrazumeva i odgovornu i stručnu selekciju zaposlenih, a naročito ljudi koji će imati lidersku ulogu. Samo jedna osoba koja se ne uklapa u tim i organizacionu kulturu može bitno narušiti kvalitet funkcionisanja tima, međuljudske odnose i, naravno, narušiti rezultate tima. Efekat je još drastičniji kada se pogrešan izbor odnosi na lidersku poziciju. Tada, pored narušenih međuljudskih odnosa i loših rezultata, rizikujemo i povećanu fluktuaciju, gubitak vrednih zaposlenih i lošu reputaciju čitave organizacije. Drevni zakoni davanja i primanja nalažu uzajamnost, a naučni dokazi potvrđuju da imamo prava da očekujemo visoka postignuća od zaposlenih onda kada smo spremni da u njima vidimo i podržimo više od samo radnika na određenim poslovima.

Razliku između prosečne i sjajne usluge prave ljudi. Fizičko okruženje jeste bitno, svako će se složiti sa tim. Ipak, i najluksuznije mesto možemo doživeti kao osrednje ili isprazno, baš kao što i vrlo prosečno okruženje može postati unikatno i šarmantno, upravo zahvaljujući entuzijastičnim ljudima posvećenim poslu i klijentima. Srdačnost, toplina, humor, autentičnost, dobra atmosfera, harmonija… to je sve ono što bismo želeli da naš gost ponese kao utisak. I opet, to je isto ono što se ne može lažirati. Ne možete ljude naterati da budu entuzijastični, inovativni, duhoviti ili srdačni, niti im to na silu možete iznuditi. Potrebno je stvoriti stvarne preduslove da bi se kreirao jedan ovakav ambijent. Potrebni su stvarni ljudi, koji imaju skladne odnose sa kolegama, koji su posvećeni, zadovoljni, motivisani.

U svakoj delatnosti koja podrazumeva rad sa ljudima ključni su ljudi, i to ljudi koji ostvaruju direktan kontakt sa našim klijentima i koji na najbolji način mogu da odgovore njihovim potrebama. Ako to razumemo, onda je jasno koliko su važni kontinuiran rad na unapređenju znanja iz oblasti upravljanja ljudskim kapitalom, širenje vidika i razmena iskustava sa ostalim stručnjacima iz oblasti HR-a, ali i iz drugih relevantnih oblasti. Na BusinessAcademy, pored znanja i veština neophodnih za uspešno obavljanje posla HR menadžera, koje polaznici dobijaju, oni imaju i šansu da pohađaju brojne dodatne kurseve koji im pomažu u unapređenju transverzalnih veština, jer tek na taj način postaju kompletniji i kompetentniji. Unapređenje našeg razumevanja sebe i drugih ljudi, dinamike međuljudskih odnosa, ovladavanje načinima za ostvarivanje što delotvornije komunikacije u svrhe postizanja zajedničkih ciljeva – obaveza su, zadovoljstvo i odgovornost svake osobe na čelu HR tim

×
×

Cart