Gradska kafana u Zenici: Od velikog značaja za arhitektonsko naslijeđe grada Zenice

Kafana u duhu internacionalne moderne početkom 70tih godina XX stoljeća

Centralni dio

Objekat Gradske kafane u Zenici po mnogo čemu je jedinstven. Izgrađen je u duhu internacionalne moderne početkom 70tih godina XX stoljeća i zasigurno je od značaja  za  arhitektonsko  naslijeđe  grada  Zenice.

Vođeni tim, arhitektonski studio Lativa iz Sarajeva je predložio konkursno rješenje koje je stručni žiri izdvojio, a konkurs je raspisao Grad Zenica 2017. godine.

“Prijedlog da se enterijer Kafane podijeli na nekoliko funkcionalnih zona koje će se međusobno nadopunjavati u različitom dobu dana pa i sezone je programsko rješenje koje se pokazalo najboljim. Konkursni prijedlog je prošao mnoge revizije i prijedloge izmjena. Na kraju smo zaključili da je prvobitni koncept ipak najbolja opcija.

Mjesto susreta

Gradske kafane su u nekim prošlim vremenima predstavljale mjesta susreta i dokolice. Glamurozni doček prilikom ulaska u enterijer objekata u kojem Vam konobar preuzima kaput naglašen je istaknutim ulazom. Danas, posmatrano iz drugačiji društvenih i ekonomskih okolnosti, drugačijih životnih navika ljudi, možemo reći da se duh mjesta promjenio, a samim tim i način zabave i provođenja slobodnog vremena, pa i sam glamur je danas drugačiji nego je to nekada bilo. Prema tome, ulazni prostor smo željeli osloboditi nepotrebne napetosti i u ulaznu partiju smo donjeli svježi miris peciva i kafe. Pekara koja se tu formirala ujutro nudi svježa peciva i tople napitke koji se prije posla mogu lako pokupiti, a ujedno je i najljepši miris dobrodošlice u Gradsku kafanu. Bočni ulaz (prema ulici Safvetbega Bašagića) je upotpunjen prodajnim sadržajima: cvijeće, vino, čokolada su prizvodi koje možete kupiti u malenoj prodavnici. Formiran je portal prema istoj ulici koji je dodatno otvorio objekat prema toj bočnoj strani.

Centralni prostor sa vrlo visokim i osvjetljenim stropom je zona dnevnog restorana. Tu su u ponudi pizze iz jedinstvene krušne peći, pasta, salate, supe i slična ponuda za ručak ili brzi dnevni snack. Taj prostor je prozračan sa vedrim dekorima i drvetom, pun zelenila. Cjelokupna pomenuta centralna površina objekta nekada je bila velika kuhinja jer je isti bio sastavni dio Ugostiteljske škole. U toj kuhinji su mlade kuharice i kuhari učili svoj zanat. Bila je obložena keramičkim pločicama od poda do stropa koje su projektantice prilikom renoviranja odlučile djelomično zadržati na zidovima kao podsjetnik na prvobitnu namjenu prostorije. Druga polovina tog velikog centralnog prostora je kuhinja, ovaj put u nešto malo modifikovanom izdanju, tzv. „show cooking“  – priprema hrane pred posjetiocima, a u stražnjem dijelu je kuhinja za restoran „a la carte“.

Centralna sala je velikim staklenim portalima otvorena prema trgu. Cilj je bio da se u ljetom periodu, kada se portali otvore u potpunosti sa prednje i bočne strane sala postane produžetak trga, njegov natkriveni dio. Čak i granitno popločanje trga vrlo decentno ulazi u enterijer s vana da bi granica između vani i unutra bila što je moguće manje primjetna tokom ljeta.

Intimni dio sa ponudom „a la carte“

Drugi dio sale je više sklonjen i intimniji. To je restoranski dio sa ponudom „a la carte“.  Dominira drvo, a platnene draperije na velikom staklenom portalu daju dodatnu toplinu i luksuz prostoru, podjećaju na teške pozorišne zavjese susjednog objekta – Bosanskog narodnog pozorišta Zenica. Djelomično je izdignut na platformu, a na prozorskom parapetu se udobno može sjediti. Također, platforma može poslužiti i kao pozornica za različita dešavanja, koncerte i slično. Samim tim otvara se još jedna mogućnost menadžmentu Kafane da pravi raznovrsnu i kreativnu ponudu.

Glavni šank je centralno postavljen između intimnijeg restoranskog dijela i prednjeg dijela sale.  Šank je gabaritima prilično monumentalan i skulpturalno dominira prostorom. Kombinacija drveta i betona se pokazala kao vrlo efektna. Beton za šank je izlijevan na licu mjesta i vrlo grubo obrađen. To je simbolična veza sa arhitektonskim modernizom u smislu da je vanjska fasada interpretirana u enterijeru – u monolitnom betonskom bloku.

Prilikom rekonstrukcije fasade objekta projektantice su vođene načelom sanacije i konzervacije. Izuzetno smo ponosne što smo uspjele ubjediti investitora da u potpunosti sačuva betonsku fasadu sa vidljivim otiscima oplate koja je vrlo unikatna i sigurno jedinstvena slika jednog perioda i stila u arhitekturi 20. stoljeća. Sva vidljiva oštećenja betona su sanirana, jasno je vidljivo šta je stari beton a šta sanacijska intervencija. Kompletna betonska fasada je potom impregnirana i zaštićena od daljeg propadanja, te kao takav objekat je sačuvan kao spomenik svog vremena.

Veliko hvala Gradu Zenici čija uprava je odlučila da raspiše konkurs i posmatra ovaj objekat drugačije i inovativnije. Hvala investitoru – firmi LS Invest koja je prepoznala nas kao mladi kreativni studio i imala povjerenja prilikom realizacije koncepta za Gradsku kafanu u Zenici. Nadamo se da će građani Zenice provesti puno lijepih trenutaka unutar i na trgu ispred ovog objekta. Sve fotografije Gradske kafane u Zenici je snimio Jasmin Hadžić, fotograf iz Zenice”.

Arhitektonski studio Lativa

×
×

Cart