Kosta Mikić Weiss: Promocija turizma u Bosni i Hercegovini pravilnim kanalima, te obuka kadrova i zadržavanje istih

BiH je prije nekoliko godina proglašena top destinacijom u Evropi, a i top destinacija za vjerski turizam. O tome se nigdje nije pisalo, a mislim da je pravi put da BiH razvija turizam u tom smjeru.

Kosta Mikić Weiss, rođen u malom mjestu Bačka Palanka u Vojvodini, završio je srednju ugostiteljsku školu u istom gradu prije nego što je započeo svoje putovanje u svijetu ugostiteljstva. Nakon srednje škole, uputio se u Beograd gdje je nastavio svoje obrazovanje na fakultetu. Njegova karijera započela je u firmi Sintelon, koja je danas poznata kao Tarkett, gdje je radio kao voditelj ugostiteljskih objekata širom Srbije, Ukrajine, Rusije, te kasnije Crne Gore, Hrvatske, Španije i Grčke. Kasnije je prešao u Centralnu Aziju, gdje je sudjelovao u brojnim start-up projektima i radio za svjetske poznate lance hotela, kako kao konsultant tako i kao direktor. Nakon iskustva u inozemstvu, Kosta se vratio u Crnu Goru gdje je bio uključen u otvaranje nekoliko hotela. Kasnije je prešao u Sarajevo gdje je preuzeo ulogu direktora jednog arapskog hotela. Konačno, svoje bogato iskustvo odlučio je prenijeti u Visoku školu za turizam u Konjicu, gdje djeluje kao mentor i predavač, uz podršku svojih dragih prijatelja, dekanice Marijane i njenog supruga Refika Šećirbegovića. Kosta se našao u ulozi mentora i savjetnika u turističkom sektoru, pružajući podršku i smjernice onima koji žele razvijati svoje potencijale u ugostiteljstvu i turizmu. Ovaj angažman pruža mu priliku da svoje znanje i iskustvo podijeli s budućim generacijama stručnjaka u ovom dinamičnom i zahtjevnom sektoru.

Bosna i Hercegovina se suočava s izazovima u razvoju turizma, posebno u promociji destinacije i zadržavanju kvalifikovanih kadrova. Dok se transformiše u sve popularniju ljetnu destinaciju, nedostatak marketinške promocije i odliv radne snage predstavljaju ključne prepreke u ostvarivanju punog turističkog potencijala.

Piše: Kosta Mikić Weiss – profesor i viši voditelj ugostiteljstva

Što se teme tiče najpre bi se dotakao toga da je Bosna u regionu, pogotovo pre rata bila zimska destinacija, to se vremenom promenilo i postala je letnja destinacija za Arape. Naravno region poznaje i Sarajevo i Bosnu i njene lepote ali mislim da bi sama država trebala raditi na promociji, jer je Bosna pre nekoliko godina proglašena top destinacijom u Evropi, a i top destinacija za verski turizam. O tome se nigde nije pisalo, a mislim da je pravi put da Bosna razvija turizam u tom smeru.

Promocija same destinacije treba da ide prema zemljama koje još ne poznaju ovo područije. Ako pogledamo jednu Tursku recimo koja ima reklame na svim svetskim kanalima, Bosna tu dosta zaostaje u smislu marketinga. Naravno da je glavni kanal prodaje booking, ali recimo za nekog iz Kazahtana ili Južne Koreje ili bilo koje zemlje tamo, Bosna nije prepoznata kao turistička destinacija jer nije promovisana. Svakako za promociju su potrebna sredstva koja mislim da država treba da obezbedi, jer Bosna zaista ima šta da ponudi samo je potrebna dobra organizacija.

Drugi deo su kadrovi, kojih svakako nema dovoljno zbog migracija. Ja sam recimo imao priliku da obučavam kadrove i svi su skoro 90 odsto otišli da rade u Evropu zbog boljih uslova. Zadržati kvalitetne kadrove ovde su prvenstveno uslovi koje poslodavci nude. Evo na primer nedavno sam bio u Beogradu gde i živim, i zaprepastio se time koliko stranaca tamo radi. Uglavnom sa Filipina, Pakistana, Nepala… Slična situacija će verovatno biti i ovde jer su to zemlje trećeg sveta, a nudi im se prilika da rade u Evropi. Odliv kadrova u ugostiteljstvu uglavnom migrira za Hrvatsku ali i u Evropu, zbog boljih uslova, a sa druge strane imate priliv kadrova iz siromašnih zemalja kojima uslovi ovde pa i u Srbiji odgovaraju. Da rezimiram, kvalitetni kadrovi se jedino mogu zadržati dobrim uslovima, a to koliko mi njih obučavamo nikako ne znači da će ostati ovde da rade.